2009-02-10

Jag har sökt efter sanningen och svaren, blev mest klämd mellan bibeln och min porr

Aftonbladet skriver om rökning hos unga tjejer. Jag har inga jämnåriga kamrater som röker alls, men jag tycker att det känns som att det är många i generationen under som gör det. Jag har länge haft ett intryck av att antalet har gått upp igen efter att det gick ned ett tag. Mycket riktigt: "Under 70-talet minskade tonårs-rökningen kraftigt. Nästan hälften av tjejerna rökte 1971. Tolv år senare – 1983 – rökte 30 procent. Rökningen fortsatte minska – men 2007 var det åter 30 procent av tjejerna i nian som svarade att de rökte." [läs mer här].

Sverige är det första landet i världen som har mer kvinnliga rökare än manliga. Svenskar börjar också röka vid tidigare ålder än rökarna från andra länder i undersökningen. "Nästan var tredje tjej i nian röker. Sedan börjar ännu fler – över 40 procent av 17-åringarna på gymnasiet säger att de röker." Då är ändå inte feströkare inräknade.

Det förvånar mig lite att det är så många som börjar. Är det verkligen så gott i början, eller så häftigt att det är värt det? "När man tänker rökare är det en smal, cool tjej. Med långt hår." WTF? När jag tänker rökare tänker jag en lågutbildad, överviktig ung kvinna som jobbar inom vården och föder/har fött barn tidigt. Fördomar? Ja, visst! Men jag tycker inte alls att det är något särskilt coolt.

Bilden överst till höger är för övrigt på två lungor...
This subject line was brought to you in association with Kristian Anttila - Smutser

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...