2010-02-25

When I was a very small boy, very small boys talked to me

Projekt: Film 2010

#21 The Blind Side (2009)
Ännu en del i jakten på att hinna se så många nominerade filmer som möjligt innan Oscarsgalan nästa vecka. Jag var lite rädd att den skulle vara för sirapssöt och fantastisk, så som filmer baserade på fantastiska verkliga livsöden kan vara. Och visst, det finns en del sådana scener, men på det stora hela klarade de av att hålla det på en okej nivå. Intressant för den som ska se filmen är att Quinton Aaron, som spelar Michael Oher, är född 1984 och därigenom två år äldre än vad verklighetens Oher (född 1986) är.

# 22 Bröllopsfesten (1993)
En Taiwanesisk dramakomedi från tidigt 90-tal? Jodå, det är dessutom andra gången jag ser den. Oftast blir jag bara irriterad över hur folk i filmer inte bara säger som det är, men huvudkaraktären lyckas få en att förstå varför han inte berättar sanningen för sina föräldrar. Man förstår föräldrarnas vinkel också, och pojkvännen lyckas vara sympatisk utan att vara allt för bra, vilket annars är en fälla filmskapare ofta går i. Ang Lee brukar göra intressanta filmer (och jag är fortfarande ledsen över att jag jobbade när det var gratisvisning av hans Lust, Caution). Det är dock jobbigt att se en film där man måste läsa undertexterna hela tiden.


This subject line was brought to you in association with Anberlin - True Faith

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...