2010-09-28

I forgot to say out loud how beautiful you really are to me

Projekt: Film 2010

#65 Forgetting Sarah Marshall (2008)
S var tvungen att påminna mig om att jag sett den här filmen. Det gör förstås att den låter extremt ominnesvärd, och ett så dåligt betyg förtjänar den inte. Det är en helt okej komedi, och ganska precis vad jag väntar mig av de medverkande skådespelarna. Russell Brand gör mig nervös.

#66 But I'm a Cheerleader (1999)
Jag var nära att skriva en längre recension av den här filmen, men tror att jag saknar läsare för det. Filmen handlar om en cheerleader som blir skickad på bli-straight-läger av sina föräldrar då de och hennes vänner misstänker att hon är lesbisk. Grundidén är god, och bitvis är bildspråket och användandet av färger och rekvisita intressant, men den lyckas aldrig bli djup nog för att kunna räknas som speciellt bra. En mer genomtänkt film hade kunnat ligga som underlag för diskussioner om tex könsroller (som tjejen som mitt i filmen kommer fram till att hon är straight, folk missuppfattar henne bara för att hon har kort hår och gillar sport).

#67 Mary & Max (2009)
Säsongens första filmstudiofilm var animerad, vilket jag tror var premiär för filmstudion någonsin. Filmen höll en ganska lämplig nivå av sött/allvar och lyckades hålla en ganska positiv ton trots ämnen som psykiska handikapp, alkoholmissbruk, ångestattacker, husdjurs och familjemedlemmars död, självmord och skilsmässa.

#68 The Ghost Writer (2010)
Filmen var OK, men uppfyllde ändå inte mina (tydligen allt för höga) förväntningar. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska klaga på. Förmodligen att mysteriet aldrig blir tillräckligt spännande.

#69 Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter-filmerna blir bättre och bättre, såväl skådespeleriet som effekterna har genomgått en enorm förbättring sedan den första filmen. Böckerna och filmerna växer dessutom med karaktärerna. Om den första var för barn så är då den här absolut inte lämplig!

#70 Big Fish (2003)
Tim Burton är lysande och han lyckas som vanligt både ha en fantastisk skådespelarensemble och en fantastiskt uppbyggd värld (med scenografi, kläder och effekter). Storyn är gripande och ovanligt tillbakahållen för att vara Burton.
This subject line was brought to you in association with Pink - Please Don't Leave Me

2 kommentarer:

Matilda sa...

jag har bara sett "big fish", minns att jag gillade den, men jag minns inte riktigt filmen...

Johanna sa...

Vi kan ha sett den ihop, jag såg den på sjutton första gången

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...