2011-02-11

The autumn air was sweeter than a slice of wedding cake

Flera av bloggarna jag läser länkade igår till [den här artikeln i SvD], och jag tyckte att ni också skulle läsa om det om ni inte gjort det tidigare.

"Den sexårige pojken gick på en förskola i Jönköpings kommun. Under en längre tid hade han blivit mobbad på skolan på grund av att han gillade rosa kläder, balett och nagellack.

Pojken blev kallad bög, fick inte leka med de andra barnen och blev bland annat neddragen från en klätterställning, skriver Jönköpings-Posten. Förra veckan blev pojken knivhuggen i nacken med en matkniv av en jämnårig pojke. Det gick hål i huden och blev ett märke.

Trots händelsen väntade skolan med att höra av sig till föräldrarna. Istället berättade pojken själv om vad som hade hänt.

Nu har föräldrarna anmält förskolan, som de anser inte har gjort tillräckligt mycket mot mobbingen, till Skolinspektionen och pojken har flyttats till en annan skola.

– Det som har hänt honom var en "liten incident" enligt skolan, något som inte skulle leda till att man ringde hem till föräldrarna. Jag vill inte ha mitt barn på en skola som ser ett knivhugg som en "liten incident", säger pojkens mamma till Jönköpings-Posten." //SvD.se

Det är illa nog att sexåringar mobbar någon för att vara bög då denne har på sig rosa, och föräldrarna till mobbarna är ju (ursäkta mig) dumma i huvudet. Sexåringar borde nätt och jämt veta vad en sexuell läggning är, ännu mindre lägga negativa värderingar i det. De har ju knappast hittat på det själva. Hur idiotisk är inte den vuxne som lärt sin sexåring detta?

Men hur i hela friden kan skolan se detta som en liten incident? Inte ens höra av sig till föräldrarna? Tro faan att man skulle polisanmäla!
"Föräldrarna tycker att skolan inte har ingripit tillräckligt tydligt mot den mobbning som Oskar har utsatts för, och en lärare ska ha sagt till mamman att Oskar får vara beredd på att bli mobbad om han har rosa kläder på sig." //jnytt.se
Jag kan ju verkligen tycka att skolans personal borde vara både vettigare och bättre bildade än så! Och om min son hade kommit hem med sår i nacken från knivhugg utan att skolan hört av sig hade jag blivit helt galen! Egentligen är jag ofta skeptisk till att flytta mobbade från skolor, men i det här fallet hade jag också bytt. Hur ska föräldrarna kunna lita på personalen framöver?

[Här] är också originalartikeln om ni vill läsa den.

Och om ni undrar över bilderna i inlägget här så har de inget med gossen i artikeln att göra. Det är helt enkelt bara mina & herr Js brorsöner, som båda stolt bär rosa!

(Jag ber f.ö. om ursäkt över att detta inlägg inte är så bra formulerat, men jag blir så upprörd att jag bara får ur mig halva ord).
This subject line was brought to you in association with The Extra Lens - How I Left The Ministry

4 kommentarer:

Svärm sa...

Ja men helt ofattbart jävligt! Melvin älskar rosa och jag kan inte se något fel i det! Det skulle ju vara förfärligt om han skulle bli mobbad för det!!!!

En Liten Emma sa...

Jag blir också arg, fy fan.. 'En liten incident!!' Hur är dom skapta i huvudet!?

Catarina sa...

Helt sjukt och jävligt mycket tjänstefel! Man skäms att man tillhör samma yrkeskår!

Matilda sa...

jadu... ganska illa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...