2011-04-18

Jag skulle aldrig nånsin göra så mot dig!

Publicerar del 14 före del 13, jag vet, men del 13 blev längre än planerat och hanns ej klart ikväll.

Läst under 2011 (del 14)
Titel: The Importance of Being Earnest
Författare: Oscar Wilde
År: scenpremiär 1895 (texten ev. publicerad 1899?)
Språk: engelska
Antal sidor: 54

Förväntningar: Höga då jag var så väldigt imponerad av Wildes "The Picture of Dorian Gray" som jag läste när vi var i Rom. "The Importance of Being Earnest" är en av Wilde's mest kända texter så jag hoppades på populär = bra.

Handlar i grova drag om: En pjäs om två män som lever dubbelliv under namnet Earnest. På engelska blir detta en ordvits, eftersom earnest också betyder the virtue of steadfastness and seriousness. Under detta namn friar de till var sin kvinna, och kan sedan inte erkänna sanningen.

Så tycker jag: Inte ens i närheten av lika bra som Dorian Gray. Tyvärr. Nu är den ju dock egentligen skriven för att framföras på scen, så det är klart att det blir lite felvisande att läsa den som text. När jag läste den första ville jag både citera flera meningar på varje sida, men även diskutera många av de frågor som den väckte med någon. Det är inte alls fallet med pjäsen. Den är dock inte dålig, snarare bitvis smårolig och lättsam.
This subject line was brought to you in association with Ansiktet - X

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...