2011-09-05

Utanför vårt fönster hör vi markens sånger


Jag har vansinnigt dålig koll på vad som egentligen växer i vår trädgård. Nedan ser ni vad jag skulle kalla "buske med röda bär", men som tydligen enligt vad jag kan förstå efter en del googlande är en Oxel.

Tillägg kl 16:51 -  Nu har jag googlat ännu mer, och ändrat mig. Nu tror jag att det är Häckoxbär, det verkar rimligare. "Tål hård klippning. Bladen är blanka, mörkgröna och får lysande röd höstfärg. Små, rosa blommor och på hösten svarta bär (...) Höjd från: 50 - 200 cm"

Den gamla texten står dock kvar här under:

Åtminstone enligt detta: "Lövfällande träd eller buskar. Blad grunt flikiga eller parbladiga med uddblad, kant sågtandad. Blommor tvåkönade, i kvastlika samlingar. Foder utan ytterfoder. Kronblad fem, vita till gräddvita. Ståndare talrika. Stift två eller tre. Frukt en liten röd äppelfrukt" [källa].
Vi har två stycken som växer mellan de två pilträden vid infarten. De börjar vara lite för stora och tar över i rabatten, så anledningen till att jag sökte reda på vad det är var för att kolla om/hur jag kan beskära dem. Enligt källan jag angav ovan plus [denna] kan oxeln, beroende på underart bli 4-20 meter hög! Oj oj! Det blir absolut till att beskära i höst! Se också bilder [här] på hur blommorna samt ett fullstort träd ser ut! 
 


Om någon ser andra fel när jag trädgårdsbloggar får ni gärna säga till! Själva anledningen till inläggen är ju att jag inte kan något om detta och söker information.
This subject line was brought to you in association with Fred Åkerström -Jag ger dig min morgon

2 kommentarer:

Jocke sa...

20 meter!!!

Johanna sa...

Har nu googlat vidare och kommit fram till att det troligen är häckoxbär, de blir bara två meter (dvs ungefär som de är nu). Puh!

Jag ska ändra bildtexten så fort jag inte bara knappt når datorn med fel hand pga sovande barn på andra armen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...