2011-09-06

Lyssna till den sång som jorden sjunger

Som jag redan skrivit har jag ingen aning om vad det mesta i mina rabatter är, så man kan ju tro och tycka att jag borde försöka minnas åtminstone det jag själv lägger till. Men icket. 

I fjol höstas åkte vi förbi ett bord med jättebilliga perenner vid vägkanten i en by utanför Vännäs. Jag tog väl en fyra-fem stycken och tryckte ned dem i rabatten lite hipp som happ, enligt min vanliga trädgårdsfilosofi - dör det så dör det, då var det inte menat att klara sig med min trädgårdsskötsel ändå. Puckat nog antecknade jag inte vilka sorter det var. 

I våras såg jag att två klarat sig, men det var svårt att gissa vad det kunde vara när det bara var pyttigt. Sedan har jag ju knappt kollat i rabatterna något mer, jag har bara kollat på babyn. Nu är det ju lite sent för trädgårdsfotande, som ni ser på bilden är det något vissnat där ute, men jag lyckas ändå se vad det här är: Johannesört!


Jag kan dock inte säga om det är äkta eller fyrkantig Johannesört.
Blomman har fått sitt namn då det enligt sägnen växte upp en blomma på marken där blodet droppade ner efter att Johannes Döparen halshöggs. Förr i tiden trodde man sig kunna fördriva onda andar med Johannesört. Idag depressioner. Växten påverkar en massa olika traditionella läkemedel, i media har det bland annat tagits upp om hur naturläkemedel med Johannesört kan slå ut funktionen av P-piller. Läs mer på [wikipedia].
This subject line was brought to you in association with Fred Åkerström - Jag ger dig min morgon

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...