2010-03-25

Ge mig en vinterdrog, ge mig allt du har

Projekt: Film 2010

#34 Max Manus (2008)
Verklighetsbaserad film om norsk krigshjälte. Inget som man inte sett förr i liknande filmer, men ändå en okej film. Något förutsägbar (även om man bortser från att man i efterhand vet hur kriget gick) och då jag gillade Manus' bästa kompis förstod jag rätt snabbt att det skulle gå dåligt...

#35 Coraline (2009)
INTE en barnfilm! Otäck animerad saga som i Sverige fick 11-årsgräns. Jag tror dock att risken är stor att många 12-åringar också skulle finna skildringarna av De Andra föräldrarna, de döda barnen och de bortsprättade ögonen otäcka. Filmen var dock bra.

#36 Coco, livet före Chanel (2009)
Verklighetsbaserad film om Coco Chanels väg till modeikon. Fantastisk insats av huvudrollsinnehavaren i en stillsam film. Frågan är dock: väckte hon inte mer skandal? Borde inte folk reagerat kraftigare, eller rörde hon sig helt enkelt i så dekadenta cirklar?

#37 Ocean's Eleven (2001)
Jag hade sett den tidigare, och tycker fortfarande att det är helt okej lättsam underhållning. Kunde ju fått haft någon kvinna i någon roll? Nej, Julia Roberts som ögongodis/armpynt gills ej. Det var dålig bild, är det för att filmen är från 2001 eller var det dålig sändning/mottagning på TV:n? Är Ocean's 12 & 13 värda att se? Jag har ej sett dem.

#38 Julie & Julia (2009)
Verklighetsbaserad film om... vänta nu? Har jag inte skrivit det om två andra filmstudiofilmer redan i detta inlägg? Håhåjaja. Nåja, filmen är baserad på två böcker men bra ihopsatt. Trots att lökhackningsscenen fick mig att gråta av skratt så kändes filmen i övrigt lite väl lättsam för mig. Och jag som klagat över för många seriösa filmer på slutet?
This subject line was brought to you in association with Kent - Döda Vinkeln

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...