2010-07-01

Du hör basen, trummor, ut ur dimman, ung på nytt igen

Svägerska M skriver:
"Vill visa er en bild på den vackra orientaliska jättevallmon som efter många års slit äntligen blommar! Tyvärr hittar jag inte kameran. Typiskt." [här]
Själv har jag en trädgårdsberättelse som är mer så här:

För någon vecka sedan funderade jag över den mysko "brännässlan/tisteln" som dykt upp i en av rabatterna. Den såg rätt häftig ut, så jag lät den vara. Just den rabatten är lite tom och konstig ändå eftersom vi våldbeskurit ett gäng brudspireor. Det enda som finns där nu är maskrosor och lupiner.


Jag tänkte inte så mycket mer på det förrän den sprack upp och jag såg den rosa färgen inuti. Plötsligt fick jag upp hoppet, fast brännässlor är ju också vinröda, så jag kunde ju inte vara säker...


Det är nämligen så att för två somrar sedan fick jag några små ledsna plantor från Svägerska M. Det var rosa jättevallmos, och jag blev väldigt glad för jag älskar vallmos. Jag var dock ganska övertygad om att jag hade haft ihjäl dem då de var små redan till att starta med, och de såg ännu ledsnare ut när jag tryckt ned dem i ett konstigt hörn av trädgården. Det var min första sommar i huset och jag vågade ej ge dem någon mer framskjuten plats då jag ju inte visste vad som redan var i rabatterna. Det blev aldrig mer än några decimeterhöga blad 2008, och förra sommaren syntes de inte till alls under lupiner och spireor.

Nu ser det dock ut såhär i lupinrabatten:


En ståtlig vallmo som jag hoppas förökar sig till nästa år!


This subject line was brought to you in association with Kent - Team Building

6 kommentarer:

Matilda sa...

vad vacker!

Maria sa...

Oj vad stolt jag blir!! Nu har jag hittat kameran. Ska installera bilder på min blogg också. Gud så fin den är. Jag gillar den fina kontrasten mellan färger och material! Love it! Lets skaffa fler färger!

Katten sa...

Fascinerande att något så fult kan bli något så vackert :-)
När jag såg den första bilden kom jag direkt att tänka på Audrey (visst hette hon så i filmen!?)

Johanna sa...

Katten - jag vet inte vilken film du menar?

Katten sa...

Little shop of horrors - film och/eller musikal

Johanna sa...

ser onekligen lite köttätande ut...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...