2011-03-01

My love for you is meant to be my destiny

Jag och herr J har gjort hemmagjord bearnaisesås för första gången. Vi har pratat om att vi vill prova det ett tag, för det känns ju som en sak man faktiskt vill ha testat när det gäller matlagning. Det var enklare än jag trodde, men lite tidskrävande med all hackning och vispning.

Igår blev det istället chili con carne med habanero (vi brukar bara använda någon mildare chilipeppar i vanliga fall). Starkt och gott. Vilka mästerkockar vi är!

Sedan har jag ägnat omotiverat lång tid åt att lista ut vilken sorts kockar vi är. Herr J är Chef de cuisine ("in charge of all things related to the kitchen which usually includes menu creation; management, scheduling and payroll of entire kitchen staff; ordering; and plating design." ) samt gör flera chef de partie-jobb, i synnerhet sauté chef/saucier (responsible for all sautéed items and their sauce). Själv är jag möjligen Sous-Chef ("the second in command and direct assistant of the Executive Chef. This person may be responsible for scheduling and substituting when the Executive Chef is off-duty") på bra dagar, annars Kitchen assistant ("workers who assist with basic tasks, but have had no formal training in cooking. They carry out relatively unskilled tasks such as peeling potatoes and washing salad") eller Escuelerie ("or dishwasher, is the keeper of dishes, having charge of dishes and keeping the kitchen clean").

Om ni är ointresserad av att läsa om kockar, utan istället vill ha lite mer konkreta matlagningtips gällandes husmanskost kan jag rekommendera denna film och de andra av samma gäng där de lagar andra rätter. Enligt vad jag kan förstå är detta inspelat i Umeå?



This subject line was brought to you in association with Jenny Silver - Something In Your Eyes

2 kommentarer:

zandra sa...

Moahaha!! Jag älskar det där gänget!

Liten tjejkusin sa...

Japp! jag ser honom typ varje dag i skolan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...