2012-06-28

På promenad i Vännäs #23

Jag fotade ödetomten tvärs över gatan från vårt hus igår och planerade att skriva ett inlägg när jag fick tid. Det aktualiserades när jag gick på Konsum idag och bevittnade ett besläktat problem.


Tomten mitt emot vår då, till att börja med. Den är utan bebyggelse och varje vår täcks den helt av maskrosor. Det är ganska vackert om än opraktiskt när alla frön flyger över till oss. Sedan kommer försommaren och marken blir till en blomsteräng. Främst hundkex, smörblommor och midsommarblomster, standardblommorna häromkring. Första åren vi bodde här tänkte jag 'Super! Nära att plocka till midsommarafton'. Nu har jag dock lärt mig - när midsommarafton kommer finns inga blommor kvar. Varje år, veckan som leder upp till blomsterhelgen, klipps tomten. Eller 'klipps', den mörschas vårdslöst ned så jorden på vissa ställen kommer upp i dagen. Både fult och tråkigt. Ok att den måste klippas någon gång men det är ju så tråkig timing. Tidigare eller senare hade varit att föredra. Om tanken istället är att göra fint inför midsommar så misslyckas de å det grövsta då klippningen är så grovt gjord.


Klippningen bakom Systemet/Konsum, sedan. Ja, jag vet inte. Det ser ut som att det är samma mänscha som klippt i alla fall, för det ser ut som någon kört en kombination av snöslunga och potatishacka. Eller, ja, vad heter maskinerna som gräver upp marken på föryngringsytorna i skogen när det ska nyplanteras?

Det är också typiskt att det längsta inlägget jag skrivit i bloggen på flera månader handlar om mitt missnöje med kommunens hanterande av växtligheten. SM i intressant bloggning.


1 kommentar:

Katten sa...

Jorden kring scenen kommer inte från själva klippningen. Igår em när jag cyklade förbi var det en traktor som NOGGRANT lade ner jord över det kapade ogräset. Tror de att det gör att det inte växer upp igen? Eller vill de att det ska få lite mer näring så att det ska bli extra fint? Vem vet?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...