2008-07-10

Se mitt stora problem är att mina problem är så pass små att dom knappt räknas som problem

I mitt förra inlägg så undrade jag och Orup hur vi retat gudarna tillräckligt för att bara få regn hos oss. Idag är det i och för sig sol ute (prisa gudarna!), men i morgon är en annan dag.
Jag sade något på förra släktmiddagen om hur jag begick alla dödssynderna, och Svägerska K lät alldeles förvånad, för hon trodde att jag menade att jag bröt mot alla Guds bud. Problemet när jag funderade på det var att jag inte på rak arm kunde räkna upp alla tio buden. Naturligtvis var jag tvungen att kolla upp detta.

Dödssynder:
  1. Högmod (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
  2. Girighet
  3. Vällust (otukt eller begär)
  4. Avund
  5. Frosseri
  6. Vrede (I vissa fall även hämnd)
  7. Lättja (likgiltighet)
10 Guds bud:
Från Bibel 2000, via Wikipedia (förkortat):
  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
  3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  4. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap eller invandraren i dina städer.
  5. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  6. Du skall inte dräpa.
  7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  8. Du skall inte stjäla.
  9. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Slutsats:
Oj, oj! Alla dödsynderna - guilty as charged!

Buden ser inte heller bra ut. Jag trodde mig klara mig undan åtminstone två, men om man följer Martin Luthers tolkningar i katekesen så betyder icke dräpa att vi inte skall "skada vår nästa till hans liv eller vålla honom lidande" och icke begå äktenskapsbrott att "föra ett rent och tuktigt leverne både i ord och gärningar", och i sådana fall ligger jag ju risigt till även där...

Frågan är då vad man gör åt detta "Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud."
This subject line was brought to you in association with Snook - Inga Problem

2 kommentarer:

Matilda sa...

varför har du bloggstop? semester eller?

Technicolor sa...

Det är sjukt skönt att vara ateist.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...