2010-03-01

It's these windows who are telling me to rid my dirty mind of all of its preciousness

Projekt: Film 2010

#26 The Hurt Locker (2008)
En amerikansk film om Irakkriget? Detta var upplagt för att kunna bli allting jag hatar; överpatriotiskt, klyschigt och superamerikanskt. Jag tycker dock att den på ett bra sätt visar hur illa man kan må över att kriga, och hur stor skada det gör soldaterna efteråt. Filmen förklarade inte för mig varför amerikanska pojkar ska till Irak, men den försökte inte heller predika för mig vad jag ska tycka i frågan, och det uppskattar jag. Tillsammans med Avatar är detta den film med flest oscarsnomineringar i år, 9 st var. Regissörerna till Avatar och The Hurt Locker var gifta med varandra 1989-1991.

#27 Up In The Air (2009)
Jag och S tog tillvara på möjligheten att se nästa oscarsnominerade film på biografen i Vännäs. Det var... spännande. Jag tror att det var 7 personer i salongen förutom oss, och fyra av dessa satt ensamma. Kändes ganska konstigt. Filmen var riktigt bra. Problemet är George Clooney. Han är jätteduktig på det han gör, men han är alldeles för mycket George Clooney. Det är ett problem jag kan ha med större skådespelare, de är så kända att de registrerar hos mig mer som skådespelare än som den karaktär de skall gestalta.
This subject line was brought to you in association with Rufus Wainwright - Rebel Prince

3 kommentarer:

Catarina sa...

Jag förstår inte, hinner du se ALLA de här filmerna du skriver om? Det verkar ju vara ett heltidsjobb i sig... :)

sorina sa...

det som var störande med filmen var kvinnan som skrattade som en hyena!

Svärm sa...

Jag håller nästan men Catarina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...