2008-10-22

I don't just want to be a footnote in someone else's happiness

Jag som skulle posta en massa och dräpa moderns internet, vad hände med det? Det är sex dagar sedan jag bloggade sist...

Jag har t.ex. inte skrivit om förra veckans filmstudiofilm, Gone Baby Gone. Herr J sade att det var den bästa film han sett på tre år. Jag hade faktiskt sett den tidigare, på Kommendörsgatan, men såg den igen på stor duk. Jag såg den med lite andra ögon den här gången, det är ju lättare att koncentrera sig på detaljer när man redan sett filmen en gång.

SPOILERVARNING
\/
\/
\/
Jag tyckte att det t.ex. kändes omotiverat med bråket i baren första gången jag såg scenen. Om man vill jobba som P.I är det väl smartare att försöka hålla sig vän med dylika mysko typer istället för att hamna i penismätarmachotävlingar med dem. Nu förstog jag dock bättre att både den scenen och den där han käftar med Cheese var inlagda för att visa på Patrick Kenzies karaktär och moraluppfattning. Det förebådar det beslut han fattar i slutet.

Ett beslut som jag förövrigt anser vara felaktigt. Om än det "rätta". Alla hade blivit lyckligare om han lämnat kvar flickan, utom möjligen han själv. Den TOTALA lyckosumman hade blivit högre. Hon hade inte växt upp till exakt samma liv som sin mamma, vilket hon kommer att göra nu. Gör detta mig till en hemsk människa?
This subject line was brought to you in association with Fall Out Boy - Headfirst Slide into Cooperstown on a Bad Bet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...