2008-11-13

Kliver igenom tid och rum, aldrig på glid, på grund, tänker till innan nåt lämnar min mun

Jag fick gå alldeles ensam på filmstudion förra veckan eftersom alla jag brukar sällskapa med var sjuka eller upptagna på annat sätt.
Vecka 45's filmstudiofilm var Things We Lost in the Fire. En amerikansk film regisserad av Susanne Bier från Danmark. Jag har inte sett någon av hennes filmer tidigare, men den här var bra!
Handlingen rör sig kring en kvinna (Halle Berry) som efter att hennes man dödats ber dennes bäste vän (Benicio Del Toro) flytta in i extrarummet ute i garaget, trots att han är heroinmissbrukare och att hon alltid misstrott honom.
Som vanligt på filmstudion är det ångest. Heroinmissbruk, återfall, kvinnomisshandel, meningslösa mord och bottenlös ensamhet. Ändå tycker jag att det fanns hopp om bättring. Jag håller inte med min bror och svägerska M som sett filmen tidigare och hävdar att den var utan riktigt slut.
Skådespelarna är bra, i synnerhet Del Toro. Problemet för mig är att jag aldrig riktigt tar mig ur tanken på att de är skådespelare, och inte sina karaktärer. Det kan vara för att filmstudiofilmerna ofta innehåller skådespelare som inte är riktigt lika Hollywood som de här kändes.
This subject line was brought to you in association with Petter - Tredje gången gillt (feat. Martin Betancourt)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...