2009-12-20

Do or die, now or never, topp till tå i svarta kläder inuti, utanpå

Jag började helt oförhappandes tänka på tavlorna i Johanneskyrkan, Vännäs kommun. Ni minns de där som ställde till en massa debatt för att de ansågs så hemska?

Jag springer ju inte benen av mig i kyrkan, men inte sitter de väl uppe nu? Var är de i så fall? Hur gör man för att få se dem?

Jag hittar ingen information om dem alls när jag söker på internet, och inte heller mycket om konstnären. Han hette f.ö. Theo Forrer och avled för några år sedan. Det lilla jag hittar är identiskt på www.eurotourism.com och www.visitumea.se, där den förstnämnda har Johanneskyrkan listat som en av fyra saker man inte får missa som turist i Vännäs.
"År 1998 motog kyrkan en donation av konstnären Theo Forrer från Holland. Donationen bestod av 15 st tavlor målade i olja och återger på ett för konstnären typiskt sätt bibliska motiv, kopplade till livet idag och livets innersida.
Jag skulle som sagt gärna se dem, någon som kan ge mig information nu när google sviker mig?
This subject line was brought to you in association with Markus Krunegård - Hollywood Hills

5 kommentarer:

Katten sa...

Vad jag vet så finns tavlorna kvar i kyrkan, de var iaf där sist jag var där (vilket iofs inte var helt nyligen...) Jag vet att jag har reagerat på att de ser så läskiga ut och mest har tänkt på de barn som är i kyrkan, de kan ju bli avskräckta för alltid...
Du får väl gå på julottan och kolla läget :-)

zandra sa...

dom hänger väl kvar?
Sist jag var dit på kyrklunch med dagmammorna så hängde dom då uppe!

sorina sa...

dom var kvar i somras iaf.

Maria sa...

Jag följer med! Har aldrig sett dem.

Gunvor Vennberg sa...

Hej!

Kyrkofullmäktige eller om det var kyrkorådet har nyligen beslutat om att de ska få hänga uppe hela året - tidigare var kompromissen juni-augusti. Jag och min man samt våra barn är ofta där och vi älskar dem. Idag var det temagudstjänst om tavlorna. Jag pratade lite utifrån en av dem - texten finns på min blogg gunvorvennberg.blogg.se , så jag letade en bild när jag hamnade här...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...