2011-01-20

Playa del Inglés fyra

Läst under 2011 (del 2)
Titel: Life & Times of Michael K
Författare: J.M. Coetzee
År: 1974
Språk: engelska
Antal sidor: 184

Förväntningar: Jag har tidigare inte haft någon vidare framgång när det gäller att läsa Nobelprisvinnare, och väntade mig en relativt djup och svår läsning.

Handlar i grova drag om: En ung harmynt man vid namn Michael tar med sin svårt sjuka mor på flykt från kravallerna i Cape Town. Han har ingen makt över sitt liv och framförallt inte över händelserna som omger honom, utan påverkas av stridigheterna och andra människors beslut.

Så tycker jag: Betydligt mer lättläst än jag väntat mig. Skildrar elände och ett tragiskt liv, även om Michael K på sätt och vis tar tillbaka makten över sitt öde. Det känns lite hopplöst eftersom det går åt skogen varje gång det börjat gå lite bättre för honom, och likt en typisk filmstudiofilm inser man att det finns ingen chans att detta kommer gå bra.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...