2011-03-16

Five years disappeared that night

Liten frågestund, del ett:

Fem namn som du definitivt inte ska döpa din baby till, för de är inte ens så fula att de blir gulliga.


Här är det ju tokstor risk att jag sårar någon. Att mitt barn inte får något av dessa namn betyder ju dock inte att det är fel namn för någon annans barn. Någon kommer alltid ogilla de namn man väljer. Det är inget man kan gå efter. Huvudsaken är väl att man själv gillar dem. Andra människor (som mor- och farföräldrar) vänjer sig, även om det väl inte är helt ovanligt att ett namn känns konstigt från början. Och okej, jag svarar inte riktigt på frågan, utan jag har snarare redovisat mina fem namnregler:
  1. Inget namn som slutar på Y, förutom möjligen Lemmy, men det säger herr J nej till. Exempel: Ronny, Jonny, Jimmy, Danny.
  2. Inget namn med "lite mer engelsk" stavning. Eller engelska öht. Eller franska. Exempel: Cevin, Jimmie, Liam, Jean-Pierre.
  3. Inget namn som egentligen är ett smeknamn. Exempel: Olle, Kalle, Nisse, Bosse.
  4. Inget hittepånamn. Exempel: Månstråle, Gandalf, Sputnik, Filur.
  5. Inget namn som ligger på topp 10-listan. Även om man ej vill vara för unik (se ovan) så vill man väl inte heller vara en av fem i klassen med samma namn. Exempel: Oscar, William, Lucas, Elias (annars fina namn allihopa, åtminstone om jag får byta C till K)
This subject line was brought to you in association with The Academy Is... - Automatic Eyes

3 kommentarer:

zandra sa...

vi ville inte heller ha något av det där. men se så det blev. ett namn på topp-listan.
om det är det enda man kan komma överens om så finns det inte så mycket val :)

smaken är som baken, det gillar jag.
jag älskar dom där lite "udda" och unika namnen som kommer nu. men inte på mina barn.

Svärm sa...

Klokt resonerat! Mycket spännande att få höra vad det blir!Det blir säkert bra och i annat fall vänjer man sig ju som du mycket riktigt säger :)

Blivande farmor som väntar med spänning

En Liten Emma sa...

Det låter klokt..
Jag trodde att vi valt ett rätt ovanligt namn trots att det var vanligt, men nu ploppar det upp Adrian överallt.. Men jag får trösta mig med att min Adrian var först av de jag hört talas om.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...