2009-04-01

Pirate skulls and bones, sticks and stones and weed and bombs.

Rapport från Parisresan.

Som vanligt kan ni se bilderna i större format om ni klickar på dem.

Paris är en stor stad. Trots detta var det ganska lätt att ta sig fram, vi använde till 95% tunnelbanan för detta ändamål. Fransoserna har oförtjänt dåligt rykte. De var 200% bättre på engelska än människorna i Madrid, och dessutom var de alltid villiga att försöka förstå/förstås. Vid åtminstone tre olika tillfällen kom det spontant fram människor till oss för att fråga om vi ville ha hjälp att hitta. Tydligen ser vi ut som vilsna turister.

***

Vi började vår sight-seeing vid Triumfbågen, som ju är en av många kända franska byggnadsverk. Den syns även längst upp till vänster på det första fotot ovan. Det kortet är taget från Eiffeltornet. Det andra kortet är taget från Champs-Élysées, på vår väg ned mot Louvren.

***

Nattbilden är tagen från Trocadérohållet, vi trodde vi skulle få se dem släcka ned tornet för earth hour, men om de gjorde det så var vi för sena för att se det.

***

Vi besökte både Louvren och Versailles. Ska jag rekommendera ett av slotten blir det nog Louvren, men jag hade gärna tillbringat mer tid i trädgårdarna i Versailles nästa månad!

Vi spenderade fem timmar på Louvren och när vi inte orkade gå ett steg till hade vi ändå inte sett färdigt på allt som var värt att se där inne.

Fotot till höger är från Versailles, av den berömda spegelsalen där många historiska händelser ägt rum. Den vi läste om i skolan var underskrivandet av fredsfördraget efter första världskriget. Salen är ett gott exempel på vad jag skrev i mitt förra blogginlägg om "för mycket av det goda". Det är så mycket kristallkronor, takmålningar, statyer och speglar att det blir svårt att se det vackra, det blir för mycket och känns lite overkligt.

***

Notre-Dame
(t.v.) och Sacré-Cœur (t.h.) är båda världsberömda kyrkor (okej, en är en katedral och en är en basilika, någon som vill förklara skillnaden för mig?) men med väldigt olika historia. En påbörjades 1163, och den andra slutfördes 1914. Jag rekommenderar besök i bägge.

Vi var också på den fotoutställning jag skrev om i bloggen i oktober, men där tog jag inga kort.

När jag innan resan talade med andra, som redan besökt Paris, rekommenderade alla helt olika saker. K & J pratade om katakomberna, och jag måste nog hålla med om att det var häftigt. Ben från ungefär 6 miljoner Parisare blev flyttade hit då kyrkogårdarna ovan jord blev överfulla. Först lades benen huller om buller, men så småningom ordnades de till i formationer (se bilden). (Fra, eng).

Vi shoppade inte en endaste sak. Ingen tid, eller snarare ingen ork till att gå i affärer. Då vi inte sigh-seeing:ade satt vi på uteserveringar och drack vin/öl.

Bra semester.
This subject line was brought to you in association with M.I.A. - Paper Planes

7 kommentarer:

Madre sa...

Det låter ju inte helt fel med er resa!

Svärm sa...

Det låter helt fantastiskt! Man blir ganska sugen att åka dit. Vi får väl se om vi kommer oss för det någon gång!

Technicolor sa...

Spanien är det egentliga Frankrike. För, herregud, de var verkligen dåliga på Engelska.

zandra sa...

okej :D
ni söp bort tiden så ni inte kunde gå i affärer :D

Johanna sa...

Z - nja, snarare att vi var TVUNGNA att vila oss lite efter att ha gått så jäkla mycket!

Maria sa...

Fina bilder. Jag vill också lämna Vännäs för vackrare platser.

Matilda sa...

http://bustedhalo.com/questionbox/11939

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...